student-ogrenci

Sınıf Atlatma

Üstün zekâlı çocukların farklı ihtiyaçlarını karşılamak için uygulanan programlar;

  • Hızlandırma,
  • Gruplama
  • Zenginleştirme

Hızlandırma, eğitim programında daha hızlı veya normale göre daha erken yaşta ilerlemeye dayanan akademik bir müdahaledir.

Basit ve etkili akademik müdahale olan hızlandırmanın (Colangelo & Assouline, 2009) birçok farklı seçeneği bulunmaktadır. Rogers (2004), hızlandırmayı sınıf temelli hızlandırma ve ders temelli hızlandırma olmak üzere iki kategoriye ayırmaktadır.

Sınıf temeli hızlandırma; okul sisteminde öğrencinin yıl sayısını azaltırken Ders temelli hızlandırmada ise öğrenci erken yaşta ileri düzeyde içerikle tanıştırılır.

Sınıf temelli hızlandırmada anaokuluna veya birinci sınıfa erken başlatma, sınıf atlatma gibi seçenekler bulunurken ders temelli hızlandırmada birleştirilmiş sınıflar, müfredat sıkıştırma, mentörlük, sınavla kredi kazanma gibi farklı yöntemler bulunmaktadır.

Southern ve Jones (2004), hızlandırma seçeneklerini hız, dikkati çekme, akran, ulaşabilirlik ve zamanlama olmak üzere 5 boyuta göre sınıflandırmaktadır.

Dikkati çekme boyutu; hızlandırma seçeneğinin diğerlerinin ne kadar dikkatini çektiğiyle ilgilidir. Buna göre sınıf atlatma görülebilir bir karar olduğu için arkadaş, eğitimci ve diğer aileler gibi birçok kişinin dikkatini çok fazla çekmektedir.

Herhangi bir ekstra özel doküman veya materyal hazırlığına ihtiyaç olmayan sınıf atlatma yöntemi üstün zekâlı çocuklara yönelik uygulanan geleneksel metotlardan birisidir (Davis ve Rimm,1998). Sınıf atlatmada genellikle üstün zekâlı çocuk kendi yaşına göre devam etmesi gereken sınıf düzeyinden bir üst sınıf düzeyine atlatılır. Bunun yanında radikal hızlandırma olarak isimlendirilen üstün zekâlı çocukları iki veya üç sınıf birden atlatma yöntemi de uygulanmaktadır.

Benbow (1992), 60 yıldır yapılan araştırma sonuçlarıyla çok net bir şekilde desteklenen hızlandırmanın hala çok fazla kullanılmadığını ve hızlandırmaya şüpheyle yaklaşıldığını belirtmektedir.

ABD ve Avusturya gibi gelişmiş ülkelerde bile birçok araştırma sonucu tekrar tekrar hızlandırmayı desteklerken uygulamada direnç gösterilmektedir. Yine Almanya’da yapılan bir çalışma bu ülkede de hızlandırma uygulamasına karşı olumsuz tutum olduğunu ortaya çıkarmıştır (Heinbokel, 1997).

Hızlandırma metotlarından biri olan sınıf atlatmanın üstün zekâlı çocukların ihtiyaçlarını karşılamak için gerekliliği, bu çocuklara akademik, sosyal ve duygusal etkisiyle ilgili yapılan araştırmalar ele alınacaktır. Bununla birlikte sınıf atlatmayla ilgili ülkemizdeki duruma bakılacaktır. Ayrıca sınıf atlatmanın başarılı olabilmesi için dikkate alınması gereken hususlar sıralanacaktır.

Kaynak : Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi - Ocak 2011 Cilt 1 Sayı 1 (53-70)
Beğendim(0)Beğenmedim(0)